Jak myslet bez přemýšlení

Nakolik může dotazník, v němž je student před testem dotázán na barvu pleti, ovlivnit vlastní schopnosti při jeho řešení? Proč je Coca Cola úspěšnější než Pepsi, i když u ochutnávačů vítězí Pepsi? Jak je možné na základě krátkého hovoru doktora s pacientem odhalit, jak velká je šance, že daný lékař bude někdy žalován za zanedbání péče? Jak je možné na základě hodinového hovoru manželů s 95% úspěšností říci, jestli spolu budou ještě za 15 let? Proč se pouhé vytvoření výrazu na obličeji korespondujícím se stresovou emocí promítne zpět fyziologicky stejně jako vybavení si nějakého stresového zážitku?

O tom všem je knížka Mžik od Malcolma Gladwella. Není to učebnice. Její autor není vědec, ale novinář. Přesto si vzal rok volna a napsal tuhle fascinující knížku o věcech, kterým v podstatě nevěnujeme pozornost. Doporučuji.